سیستم های نظارت تصویری هوشمند – آنالیز و پایش تصویر – دوربین مداربسته تحت شبکه

سیستم های نظارت تصویری

سیستم های نظارت تصویری هوشمند مجموعه‌ایست که به تصویربرداری توسط دوربین‌های مدار بسته و انتقال تصاویر برای نمایش و ضبط تصاویر و آنالیز هوشمند تصاویر می‌پردازد
امروزه از سیستمهای نظارت تصویری هوشمند و آنالیز تصویری سیستم نظارت تصویری هوشمند برای حفاظت و نظارت بر اماکن مهم، اماکن پرتردد و اماکن پرخطر استفاده می‌شود. موزهها، فروشگاه‌ها، زندان‌ها، فرودگاهها، ایستگاه‌های مترو و راه‌آهن و حتی بیمارستانها و مدارس از دیگر اماکنی است که به این سیستم‌ها مجهز شده‌اند. با وجود این سیستم، امکان شناسایی و تعقیب راحت‌تر مجرمان فراهم خواهد بود. البته باید اذعان کرد که در برخی اماکن همچون فروشگاه‌ها ابزارهای نظارتی دیگری هم همچون گیت فروشگاهی یا به اصطلاح دزدگیر لباس استفاده می‌شود که نواقص این ابزار را برطرف می‌سازد. کارکرد دیگر سامانه‌های مداربسته، کارکرد نظارتی است. امروزه مدیران زیادی به وسیلهٔ این سیستم‌ها بر کار نیروهای خود نظارت دارند. همچنین کنترل ترافیک شهرها نیز بر اساس این کارکرد سیستم‌های مداربسته استوار است.
هدف اولیه نصب دوربین های سیستمهای نظارت تصویری هوشمند و آنالیز تصویری سیستم نظارت تصویری هوشمند این است که به عنوان بازدارنده برای دزدان، مجرمان، فعالیت های غیرقانونی و جنایی عمل کند.
سیستمهای نظارت تصویری
سیستمهای نظارت تصویری

انواع تکنولوژی های استفاده شده در سیستم نظارت تصویری هوشمند

دوربین های تحت شبکه
HDCVI
AHD
HDTVI

دوربین تحت شبکه (به انگلیسی: IP Camera) نوعی از دوربین است که معمولاً برای سامانه‌های حفاظتی و نظارت تصویری استفاده می‌شود و برخلاف دوربین‌های مداربسته آنالوگ از پروتکل‌های شبکه برای ارسال اطلاعات استفاده می‌کند
شرکت‌های سازنده سیستم نظارت تصویری و دوربین مداربسته شبکه توانستند کیفیت تصویرها را از VGA به 1.3 مگاپیکسل (1.3 Mega Pixel ) ارتقاء دهند. در سال‌های اخیر با گسترش فناوری‌های نوین تصویر برداری و زیرساخت‌های شبکه برای مدیریت پهنای باند (Bandwidth) دوربین‌های مداربسته تحت شبکه با کیفیت‌های 2 مگاپیکسل، 3 مگاپیکسل، 4 مگاپیکسل , 8 مگاپیکسل , 12 مگاپیکسل , 24مگاپیکسل و بالاتر طراحی و تولید شد.
دستگاه ضبط ویدئویی تحت شبکه: سرور مرکزی سامانه دوربین مداربسته است و تصاویر را دریافت کرده، ضبط می‌کند یا نمایش می‌دهد.